قیمت گوسفند زنده در تهران + نرخ خرید دام زنده امروز 98

فروشگاه های  فروش گوسفند زنده و فروش دام زنده به منظور ارائه گوسفند زنده و دام زنده در شهر تهران تاسیس گردیده است دامداران پاک، جز مجموعه‌های است که خدمات دامی را با قیمت گوسفند زنده روز در بازار تهران ارائه میکند و ا توجه به مشکلات فراوانی که در مسیر تهیه دام زنده در تهران وجود دارد سعی ما بر این است که بتوانیم با استفاده از فضای مجازی خصوصا وب سایت بهترین خدماتمان را به مشتریان عزیزمان ارائه دهیم .

خدمات مخصوص دامداران پاک:

  • خرید و فروش گوسفند زنده در تهران به نرخ دام زنده روز
  • ارائه گوسفند زنده سالم و بهداشتی
  • ارسال رایگان در محل به همراه قصاب
  • ارسال گوسفند زنده به تمام نقاط تهران به قیمت گوسفند زنده روز 98
  • پرداخت وجه در محل پس از تحویل دام زنده
  • دارای مجوز دامپزشکی
  • ارائه دام زنده با سرعت بالا
  • ارسال گوسفند و دام زنده برای تمامی مراسم ها
  • نگهداری از دام زنده و گوسفند زنده در شرایط کامل بهداشتی
  • برنامه ریزی دقیق برای تغذیه اصولی گوسفند زنده
  • ارائه تخفیف‌های مختلف برای مناسبت های مذهبی

باتوجه به خدماتی که گفته شد شما میتوانید مطمئن باشید که گوسفند ارائه شده به شما از لحاظ سلامت و کیفیت در رده بالایی قرار دارد و گوشت حاصل از گوسفندی که از ما خریداری میکنید بسیار مرغوب خواهد بود. از طرفی مجموعه دامداران پاک سعی دارد تا با ارائه قیمت گوسفند زنده 98 و قیمت دام زنده روز ، هزینه مناسبی را برای خرید گوسفند زنده به شما ارائه بدهد.

نرخ خرید گوسفند زنده:

خرید دام زنده و قیمت گوسفند زنده به عوامل مختلفی بستگی دارد، که یکی از آن ها نژاد گوسفندان است. همانطور که میدانیم تمامی حیوانات دارای نژاد های متفاوت هستند و در هر جایی از دنیا شما می توانید نژادهای مختلف حیوانات را ببینید. گوسفندان هم همانند این حیوانات از نژادهای مختلفی برخوردار هستند که هر یک از این نژادها خصوصیت های ظاهری رفتاری و بدنی خاصی را دارند. یکی از این نژادها کردی در مناطق کوهستانی به زندگی خود ادامه می دهند که ظاهرشان مطابق با محیط زیست آنها می باشد برای مثال: می‌توان گفت دارای دست و پای قوی که می توانند از کوه های با شیب تند به راحتی بالا بروند برخی از این نوع پستاندار در مناطق بیابانی که از نظر آب و هوایی زندگی می کنند ، که از ویژگیهای مطابق محیط زیست خود می باشند از خصوصیت های بارز این نوع گوسفندان در چنین مناطقی که از نظر آب و هوایی کاملاً گرم است می‌توانند با نبود تغذیه کافی و حتی آب بیشترین تحمل را داشته باشند که در نوع خود می‌توانند یکی از بهترین نژادهای این دسته از پستانداران باشند. یکی دیگر از خصوصیت‌های گوسفندان کردی که در مناطق کوهستانی غرب کشور ایران در حال پرورش هستند این است که می توانند تا دمای ۴۰ درجه بالای صفر به زندگی و حیات خود ادامه دهند و همچنین می توانند در سردی های هوا تا ۳۰ درجه زیر صفر به راحتی تحمل کنند. و طبیعتا قیمت آن نسبت به قیمت گوسفندان دیگر بالاتر است.

به همین ترتیب هرچه شرایط پرورش دام زنده و گوسفند سخت تر باشد و میزان گوشت و شیری که ارائه میدهد بیشتر باشد قیمت دام زنده  بالاتر میرود

یکی دیگر از عوامل خرید دام زنده و قیمت گوسفند زنده به مرکز پرورش و وزن و سلامت گوسفند برمیگردد که همان ابتدا درباره وضعیت خوب و کیفیت بالای دام‌های زنده مجموعه دام زنده توضیح داده شد و شما با خیال راحت میتوانید خرید گوسفند زنده خود را از مجموعه ما انجام دهید و برای اطلاع از قیمت گوسفند زنده 98 و قیمت دام زنده روز به سایت ما به آدرس damdaranpak.com مراجعه کنید.

 

راهنمای خرید شیر خشک

انواع شیر خشک‌ها از پنج مادۀ اصلی تشکیل شده‌اند که شامل کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین و مواد معدنی است. یک شیر خشک می‌تواند دارای دیگر مواد مغذی در مقادیر کم نیز باشد. نوع خاص پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و ترکیب مواد مغذی در آنها، شیر خشک‌ها را از هم متمایز می‌کند. در این مطلب می‌توانید با مواد تشکیل‌دهندۀ شیر خشک‌ها و مقایسۀ آنها با ترکیبات شیر مادر آشنا شوید تا بتوانید پس از تأیید پزشک، شیر خشک مناسب را برای کودکتان انتخاب کنید.


کربوهیدرات

کربوهیدرات اصلی در شیر مادر و شیر خشک‌های مبتنی بر شیر گاو لاکتوز است. گاهی نیز مالتودکسترین ذرت به عنوان منبع دوم کربوهیدرات در این شیر‌ خشک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیر خشک‌های بدون لاکتوز، مبتنی بر سویا و برخی از شیر خشک‌های ویژه حاوی ترکیبی از دیگر کربوهیدرات‌ها از جمله ساکارز، مالتودکسترین ذرت، نشاستۀ ذرت اصلاح‌شده یا شکر شربت ذرت است.


پروتئین

شیر مادر حاوی حدود ۶۰ درصد پروتئین وی؛ Whey، و ۴۰ درصد پروتئین کازئین است. ترکیب پروتئین در بیشتر شیر خشک‌ها نزدیک به شیر مادر است. بعضی از شیر خشک‌ها نیز تنها حاوی پروتئین وی است. در برخی از شیر خشک‌ها پروتئین‌ها به اجزای کوچک‌تری شکسته شده است تا هضم آن برای کودک آسان‌تر باشد. این شیر خشک‌ها به نام شیر خشک‌های نیمه‌هیدرولیز و تمام هیدرولیز شناخته می‌شوند. شیر خشک‌های بر پایۀ سویا تنها حاوی پروتئین‌های موجود در سویا است. در برخی از برندها برای هضم آسان‌تر، پروتئین‌های سویا تا حدی شکسته شده است.


چربی

شیر مادر حاوی انواع چربی غیراشباع و اشباع‌شده است. سازندگان شیر خشک از روغن‌های مختلفی برای ساختن ترکیباتی مشابه ترکیبات چربی شیر مادر استفاده می‌کنند. این روغن‌ها شامل روغن سویا، روغن نارگیل، روغن پالم یا پالم اولئین و روغن آفتاب‌گردان اولئیک بالا است. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن پالم و پالم اولئین می‌تواند جذب کلسیم و چربی را کاهش دهد. بنابراین، میزان چربی و کلسیمی که کودک شما از شیر خشک‌های فاقد این چربی‌ها دریافت می‌کند از شیر خشک‌های حاوی این چربی‌ها بیشتر است.


تری‌گلیسیرید دارای زنجیرۀ متوسط نیاز به تلاش کمتری برای هضم دارد و به‌ آسانی جذب می‌شود. این تری‌گلیسیرید در شیر خشک‌های مخصوص نوزادان زودرس استفاده می‌شود. همچنین برای نوزادانی که در هضم یا جذب مواد مغذی مشکل دارند استفاده از شیر خشک‌های حاوی این نوع چربی آسان‌تر است.

DHA و ARA دو اسید چرب دارای زنجیرۀ بلند هستند که در رشد مغز و بینایی کودک نقش مهمی دارند. جنین این دو اسید چرب را در طول سه ماهۀ سوم بارداری از مادر می‌گیرد.


پس از تولد، اگر رژیم غذایی مادر کافی باشد هر دوی این اسیدهای چرب به مقدار کافی در شیر مادر یافت می‌شود. کارشناسان طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیده‌اند که بینایی کودکان فول‌ترم یعنی کودکانی که به موقع متولد شده‌اند و از شیر خشک‌های حاوی DHA و ARA استفاده کرده‌اند، به نسبت کودکانی که از شیر خشک‌های فاقد این دو اسید چرب استفاده کرده‌اند به میزان قابل توجهی واضح‌تر است. همچنین یک بررسی نشان می‌دهد که این دو اسید چرب رشد شناختی و فیزیکی نوزادان زودرس را بهبود می‌دهد.


ویتامین‌ها و مواد معدنی

بیشتر کلماتی که در قسمت مواد تشکیل‌دهندۀ روی قوطی‌های شیر خشک‌هاست، شرح ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن است. شاید فهم این کلمات برای شما دشوار باشد. برای مثال فروس سولفات همان آهن، سدیم آسکوربات ویتامین سی و کلسیم پانتوتنات ویتامین B۵ است.


آهن برای توانایی خون در حمل اکسیژن حیاتی است. تمام سلول‌های بدن برای عملکرد مناسب به این اکسیژن احتیاج دارند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که دریافت آهن کافی در سال اول زندگی برای رشد مغز کودک نیز مهم است. ذخایر آهن موجود در بدن یک کودک در سه ماهۀ سوم بارداری ایجاد می شود. بنابراین، نوزادان زودرس برای دریافت آهن کافی به کمک نیاز دارند.


همۀ کودکان سالمی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند و منعی در مصرف آهن ندارند، تا شش ماهگی باید حداقل میزان ۰/۲۷ میلی‌گرم و از هفت تا ۱۲ ماهگی میزان ۱۱ میلی‌گرم آهن دریافت کنند تا از مشکلات کم‌خونی ناشی از فقر آهن در آنها جلوگیری شود.


بیشتر شیر خشک‌ها حاوی حداقل ۴ میلی‌گرم آهن در هر لیتر هستند، پس بهتر است بعد از مشورت با پزشک کودکتان و تأیید او شیر خشکی را که حاوی مقدار کافی آهن برای فرزندتان باشد انتخاب کنید.


نوکلئوتیدها

نوکلئوتیدها اجزای سازندۀ DNA و RNA هستند که در شیر مادر وجود دارند. این مواد کارکرد‌های متعددی دارند و می‌توانند به رشد سیستم ایمنی کمک کنند. برندهای مختلف شیر خشک حاوی مقادیر متفاوتی از نوکلئوتیدها هستند.


نشاستۀ برنج

یکی از محتویات شیر خشک‌های ضداستفراغ، نشاستۀ برنج است. پزشک کودکتان ممکن است این نوع شیر خشک را برای کاهش ریفلاکس یا همان بازگشت اسید به مری کودک توصیه کند.


فیبر رژیمی

برای درمان موقت اسهال در کودکان، فیبر سویا به شیر خشک‌های مبتنی بر سویا اضافه می‌شود. البته در حال حاضر تعداد کمی از برندها، شیر خشک حاوی فیبر سویا دارند.


اسیدهای آمینه

تائورین، متیونین و کارنیتین، اسیدهای آمینه‌ای هستند که به شیر خشک‌های مبتنی بر سویا و گاهی به شیر خشک‌های مبتنی بر شیر گاو اضافه می‌شوند تا جایگزین اسیدهای آمینۀ شیر مادر باشند.


پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها نوعی باکتری هستند که ممکن است به جلوگیری از عفونت و التهاب دستگاه گوارش کمک کنند. پری‌بیوتیک‌ها تعداد باکتری‌های پروبیوتیک در شکم را افزایش می‌دهد. برخی پژوهش‌ها نشان داده است که پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها می‌توانند در سالم نگه داشتن دستگاه گوارش کودک نقش مهمی داشته باشند. اما ممکن است مصرف شیر خشک‌های حاوی این دو، برای کودکانی که سیستم ایمنی ضعیف‌شده یا برخی مشکلات دیگر را دارند خطرناک باشد.


پس بهتر است قبل از تصمیم‌گیری برای خرید این نوع شیر خشک‌ها با پزشک کودکتان مشورت کنید. مزایای پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌های موجود در شیر خشک‌ با قطع آن شیر خشک تمام می‌شود.

راه‌های افزایش شانس بارداری سریع و سالم

برخی از زنان برای باردار شدن و تولد کودکشان در زمان مشخصی برنامه‌ریزی نمی‌کنند، اما برخی از زنان تمایل دارند که کودکشان در زمان خاصی از سال به دنیا بیاید. برای این کار لازم است که پیش از اقدام، شما و همسرتان آمادگی کافی برای بارداری را داشته باشید. یکی از اقدامات مهم برای این برنامه‌ریزی داشتن یک اپلیکیشن دقیق برای باردار شدن است که شما می‌توانید همیشه آن را همراه خود در گوشی موبایلتان داشته باشید. این اپلیکیشن همچنین بارداری هفته به هفته و رشد هفته به هفتهٔ جنین را با تصویر در اختیار شما می‌گذارد و با اطلاع دادن زمان مشخص انجام آزمایشات و غربالگری‌های بارداری کمک می‌کند تا دوران بارداری راحت‌تری را پشت سر بگذارید. در این مطلب با شناخت راه‌های افزایش شانس یک بارداری سریع و سالم، در زمان دلخواهتان آشنا شوید.

برای بالا بردن احتمال باروری کارشناسان پیشنهاد‌های متعددی دارند که برخی از آنها در مطلب پیش رو آورده شده است.


از سه ماه قبل از اقدام به بارداری، قرص نخورید


مصرف قرص‌های ضدبارداری آسیبی به کیفیت دوره‌های قاعدگی یا باروری شما نمی‌زند؛ اما بدن نیاز به کمی زمان دارد تا دوباره آمادگی لازم برای باروری را پیدا کند. احتمالا بعد از قطع مصرف این داروها بی‌نظمی‌هایی در قاعدگی یا لکه‌بینی بین عادت‌ها خواهید داشت؛ اما لازم است که از سه ماه قبل‌تر از اقدام به بارداری، مصرف این قرص‌ها به‌طور کامل قطع شود. به عقیده متخصصان زنان و زایمان، اگر بدن به‌طور کامل از اثرات هورمون‌های ناشی از قرص‌های ضدبارداری خلاص نشده باشد، امکان سقط‌جنین بالا خواهد رفت؛ در نتیجه توصیه می‌شود قبل از بارداری بهتر است سه بار پریود شوید.


چکاپ کامل داشته باشید


نگرانی از وضع سلامت بدن ممکن است باعث کاهش باروری شود؛ برای مثال، داشتن اضافه‌وزن، مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب، خستگی زیاد، استرس‌های شدید و... ممکن است روی احتمال باروری تاثیر منفی بگذارد؛ در نتیجه لازم است قبل از اقدام به باروری به پزشک مراجعه کنید و چکاپ کامل شوید. علاوه بر این، در صورت وجود هر نوع بیماری مزمن یا ژنتیکی، درمان‌های سنگین دارویی، کم‌کاری تیروئید، دیابت، فشارخون بالا یا سابقه خانوادگی بیماری‌های جدی لازم است که قبل از بارداری بررسی‌های لازم روی سلامت زن و شوهر انجام شود. بهتر است آزمایش خون بدهید، هورمون‌هایتان بررسی شود و واکسن‌های لازم را بزنید. داشتن آگاهی از وضع سلامت‌تان باعث می‌شود با خیال راحت و آرامش بیشتری اقدام به بارداری بکنید. حتما با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید تا آزمایش‌های لازم را برایتان تجویز کند.


به دوره تخمک‌گذاری حساس‌تر باشید


اگر سیکل قاعدگی‌تان مرتب است، می‌توانید بسادگی دوره تخمک‌گذاری را که 14 روز قبل از شروع قاعدگی است، تخمین بزنید. از سه روز قبل تا سه روز بعد از این تاریخ، دوره باروری شما کلید می‌خورد. چون اسپرم به مدت سه روز در داخل دستگاه تناسلی زن زنده می‌ماند. اگر قاعدگی نامنظمی دارید، باید زمان تخمک‌گذاری را به شیوه دیگری محاسبه کنید. در این صورت باید به علائم فیزیکی بدن مانند درد در زیر شکم، ترشحات واژینال و احساس درد در ناحیه سینه‌ها حساس‌تر باشید. دمای بدن نیز نشان‌دهنده زمان تخمک‌گذاری است. از روز بعد از تخمک‌گذاری دمای بدن افزایش چشمگیری می‌یابد. می‌توانید هر روز صبح در یک ساعت و شرایط مشخص دمای بدن‌ خود را اندازه بگیرید. همچنین می‌توانید از تست‌های تخمک‌گذاری استفاده کنید. این تست‌ها میزان هورمون Lh در ادرار را (که 24 تا 36 ساعت قبل از تخمک‌گذاری آزاد می‌شود) اندازه‌گیری می‌کند.


نزدیکی را بیشتر کنید


علاوه بر شناسایی دوره تخمک‌گذاری بهتر است که برقراری رابطه را بیشتر کنید؛ چون در اوج نظم دوره قاعدگی نیز امکان دارد تاریخ تخمک‌گذاری جابه‌جا شود. مراقب خود و همسرتان باشید و سعی کنید روابط بیشتری برقرار کنید. چهار بار نزدیکی در هفته به جای یک بار، احتمال بارداری در عرض شش ماه را از 17 به 83 درصد افزایش می‌دهد.


حالت‌های مناسبی انتخاب کنید


منی‌دانه‌ها شناور هستند و به‌واسطه سیگنال‌های شیمیایی هدایت می‌شوند؛ اما بیشتر متخصصان توصیه می‌کنند که برای هدایت هرچه بیشتر منی‌دانه وضع مناسبی برای آمیزش انتخاب شود. یعنی بدن در وضعی قرار بگیرد که بیشترین منی‌دانه به گردنه رحم برسد. در نتیجه لازم است حالتی انتخاب کنید که زاویه دخول در بیشترین و میزان خروج اسپرم در پایین‌ترین حد خود باشد.


بعد از نزدیکی دراز بکشید


بعد از اتمام نزدیکی بلافاصله از جای خود بلند نشوید و به مدت 10 دقیقه به پشت بخوابید و در گرفتن دوش عجله نکنید.


تغذیه سالم داشته باشید


بی‌شک تجربه‌اش را داشته‌اید که تغذیه نامناسب و رژیم‌های لاغری سفت و سخت روی عادت ماهانه‌ شما تاثیر می‌گذارد. رژیم‌های سخت لاغری باعث کمبود ویتامین در بدن می‌شود و علاوه بر آن شما را خسته و افسرده می‌کند؛ البته اضافه‌وزن نیز به‌طور مستقیم روی باروری تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین لازم است که تغذیه سالم و متنوعی داشته باشید. روزانه پنج واحد میوه و سبزیجات، دو سهم غذایی پروتئین‌های حیوانی و گیاهی (ماهی، گوشت، تخم‌مرغ، عدس، سویا و...)، سه سهم غذایی قندهای دیرجذب (غلات کامل، پاستا، برنج، نان تهیه‌شده از آرد کامل)، سه محصول لبنی (ماست، شیر، پنیر) و چربی‌های سالم (ماهی، روغن‌های‌گیاهی، دانه‌ها و مغزها) داشته باشید. فراموش نکنید که از مصرف مواد غذایی چرب و قندی بکاهید و روزانه آب کافی بنوشید.


ورزش کنید


برای افزایش احتمال باروری لازم است‌ وزن خود را مهار کنید و احساس سلامت زیادی داشته باشید. وقتی بدن‌ شما از نظر جسمی و روحی در آمادگی کامل باشد، میلتان به برقراری رابطه بیشتر افزایش می‌یابد و احتمال باروری‌تان نیز بیشتر می‌شود. ورزش‌های مناسب و سبکی انجام دهید. نرمش‌های آرام‌تنی کمک زیادی به شما خواهد کرد.


استرس‌تان را مهار کنید


استرس باعث افزایش هورمون کورتیزول می‌شود که به هورمون استرس معروف است. این هورمون‌ها روی هیپوتالاموس تاثیر می‌گذارند و باعث کاهش ترشح هورمون GnRH (هورمون تاثیرگذار روی هیپوفیز و تحریک‌کننده ترشح هورمون‌های جنسی FSH وLH) می‌شود. این تاثیر باعث بروز اختلال در تخمک‌گذاری می‌شود تا جایی که حتی به قطع قاعدگی هم منجر می‌شود.


مصرف ماست کم‌چرب را کاهش دهید


نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد خانم‌هایی که روزانه بیش از دو محصول لبنی کم‌چرب مصرف می‌کنند بیشتر در معرض ناباروری قرار می‌گیرند. مصرف بیش از اندازه ماست و شیر کم‌چرب باعث افزایش اختلال در تخمک‌گذاری می‌شود. شیر کم‌چرب در مقایسه با شیر کامل حاوی بیشترین میزان آندروژن، پرولاکتین و فاکتور رشد است. در نتیجه لازم است که روزانه دو محصول لبنی کامل میل کنید.


ترکیبات سمی ممنوع


همه ما بدون این‌که بدانیم، در معرض ترکیباتی سمی قرار داریم که روی باروری تاثیر منفی می‌گذارد. در عرض کمتر از 50 سال که تولید ترکیبات شیمیایی در سراسر جهان با افزایش 85 درصدی همراه بوده است، کمیت منی‌دانه‌ها به میزان 50 درصد کاهش و میزان ابتلا به سرطان بیضه نیز 50 درصد افزایش یافته است. قرارگیری در معرض ترکیبات سمی موجود در هوا، مصرف مواد غذایی آلوده به آفت‌کش‌ها، نوشیدن آب حاوی ترکیبات شیمیایی یا تماس با شوینده‌ها و... باعث کاهش احتمال باروری می‌شود.


مایعات سالم بنوشید


آبمیوه‌های طبیعی یا آب معمولی جزو بهترین گزینه‌هاست. توجه داشته باشید که مصرف زیاد قهوه یعنی بیش از شش فنجان در روز نیز باعث کاهش باروری می‌شود.


سیگار دشمن سلامت و باروری


مصرف دخانیات احتمال باروری را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد. لازم است قبل از بارداری سیگار را ترک کنید. باید بدانید که مصرف دخانیات در طول بارداری خطر سقط‌جنین و ناهنجاری‌های جدی در نوزاد را بالا می‌برد.


تاثیر گرما در اسپرم


منی‌دانه‌ها از گرما بیزار هستند. بیضه‌ها داخل کیسه بیضه و با فاصله از بدن قرار دارند و دمای آنها 4ـ2 درجه کمتر از دمای بدن است. افزایش دمای بیضه‌ها حتی به میزان یک تا دو درجه، کمیت و کیفیت منی‌دانه‌ها را به خطر می‌اندازد؛ در نتیجه لازم است که آقایان از سونا، حمام و جکوزی‌های خیلی گرم بپرهیزند. از نشستن‌های طولانی‌مدت و بخصوص انداختن پا روی هم و نشستن طولانی‌مدت روی صندلی‌های گرم‌کننده اتومبیل بپرهیزید. از پوشیدن لباس‌های تنگ با جنس الیاف مصنوعی خودداری کنید. جنس‌های کتان و نخی را انتخاب کنید. انجام برخی از ورزش‌ها را محدود کنید. لپ‌تاپ را روی پاهایتان قرار ندهید. استفاده طولانی‌مدت از تلفن‌های همراه به سلامت‌ شما‌ آسیب می‌زند و احتمال پدر و البته مادر شدن را کاهش می‌دهد.‌

انتخاب روش زایمان به شکل طبیعی یا سزارین

در این مقاله ،  راجع به انتخاب روش زایمان در یک مادر با بارداری کم خطر و طبیعی ، صحبت میکنم . مسلما گاهی شرایطی به وجود میآید که مادر پرخطر بوده و این مقاله شامل حال ش نمی شود . مثل جفت سرراهی ، جنین بیش از 4 کیلو ، 2 یا چند قلویی ، بیماریهای سیستمیک مادر ، اکلامپسی و ....(امیدوارم شما جزو این دسته مادران نباشید .)


زایمان سزارین یا طبیعی

بعضی از مادران احساس می‌کنند که برنامه‌ریزی برای زایمان از صبر کردن برای تولد کودک راحت‌تر است. این کار به آنها اجازۀ تنظیم راحت‌، مرخصی زایمان و برخورداری از کمک‌های بیشتری را در منزل می‌دهد، اما باید توجه داشت که برنامه‌ریزی برای سزارین حتماً به معنای این نیست که کودک تا آن تاریخ برای تولد صبر می‌کند. درحالی‌که نمی‌توانید زودتر از هفتۀ ۳۹ برای انجام سزارین برنامه‌ریزی کنید، باید در برنامۀ خود انعطاف‌پذیر باشید، چون ممکن است پیش از آن تاریخ نیاز به زایمان پیدا کنید.


مقایسۀ مشکلات سزارین و زایمان طبیعی

برخی از متخصصان معتقدند که عمل سزارین ریسک شما را برای داشتن مشکلات جدی در بارداری‌های آینده افزایش می‌دهد. جفت سرراهی و چسبندگی جفت برخی از مشکلاتی است که با عمل سزارین ریسک آنها در بارداری آیندۀ شما افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل، اکثر پزشکان در صورت تصمیم شما برای داشتن چندین فرزند، انجام زایمان طبیعی را توصیه می‌کنند. اگر تصمیم گرفته‌اید که یک فرزند داشته باشید و با توجه به مشکلات سزارین، این روش را انتخاب کرده‌اید، این را بدانید که بسیاری از خانواده‌ها بعد از تولد فرزند اول به داشتن فرزندان بیشتر علاقه‌مند می‌شوند، پس در مورد این موضوع حساس با دقت بیشتری تصمیم‌گیری کنید. اگرچه تحقیقات زیادی در رابطه با مقایسۀ مشکلات و مزایای روش زایمان طبیعی و سزارین صورت نگرفته است، اما مواردی وجود دارد که مزیت یک روش را به روش دیگر نشان می‌دهد. برخی از این مزایا در زیر آمده است:


خونریزی: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که احتمال خونریزی در فرایند سزارین کمتر از زایمان طبیعی است، البته زنانی که برای زایمان طبیعی آماده و در نهایت مجبور به انجام سزارین شده‌اند، ممکن است مستعد خونریزی بیشتری از میزان مورد انتظار برای سزارین باشند. در مورد خونریزی شدید که منجر به برداشتن رحم می‌شود، تفاوت چندانی بین اولین سزارین در مقابل زایمان طبیعی وجود ندارد اما سزارین‌های بعدی ریسک خونریزی شدید و خطرناکی را افزایش می‌دهد که ممکن است منجر به خارج کردن رحم شود.


طول مدت بستری در بیمارستان: زنانی که زایمان آنها به روش طبیعی انجام می‌شود، زودتر از افرادی که سزارین انجام می‌دهند از بیمارستان مرخص می‌شوند. به علاوه کسانی که به روش سزارین زایمان می‌کنند، احتمال بیشتری برای مراجعۀ مجدد به بیمارستان دارند.


مشکلات تنفسی: کودکانی که به روش سزارین متولد می‌شوند، احتمال نیاز بیشتری به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژۀ نوزدان یا NICU به دلیل مشکلات تنفسی دارند. ریه‌های نوزاد در رحم مادر پر از مایع است، مراحل زایمان به ریه‌های جنین پیغام می‌دهد که تولید مایع را متوقف کند و پس از آن، ریه‌ها مایع را کاملاً تخلیه یا جذب می‌کند اما در فرایند زایمان سزارین، این اتفاق به این شکل صورت نمی‌گیرد و احتمال نارسایی تنفسی در نوزاد تازه متولدشده را افزایش می‌دهد. کودکانی که پیش از هفتۀ ۳۹ به روش سزارین متولد می‌شوند بیشتر مستعد این وضعیت هستند. همچنین این کودکان مستعد داشتن مشکلات دیگری مانند ناتوانی در تنظیم قند خون و درجه حرارت بدن نیز هستند. به همین دلیل، سزارین نباید زودتر از هفتۀ ۳۹ انجام شود، مگر اینکه به دلیل وجود مشکلات پزشکی نیاز به زایمان زودتر باشد.


وقتی برای زایمان در بیمارستان هستید، متخصص زنان و زایمان و پزشک بیهوشی مسئولیت مراقبت از شما را بر عهده خواهند گرفت و با شما مانند یک بیمار جراحی برخورد خواهد شد؛ حتی اگر شما برای یک زایمان طبیعی برنامه‌ریزی کرده‌اید، به این معنی نیست که زایمان طبیعی خواهید داشت و ممکن است طبق تشخیص پزشک زایمان به روش سزارین انجام شود.


پس از سزارین با مشکلات و سختی‌های بهبود بعد از یک جراحی بزرگ مواجه هستید و علاوه بر آنکه مجبور خواهید بود روزهای بیشتری را برای بهبود خود در بیمارستان بمانید، بعد از آن نیز مدت بیشتری لازم است تا با درد و زخم‌های جراحی زایمان کنار بیایید و نیاز به استراحت بیشتری نیز دارید و این در حالی است ‌که شما مادر یک کودک شده‌اید و باید از او نیز مراقبت کنید.


دلایل ترس از زایمان طبیعی

همۀ زنان باردار داستان‌های وحشتناکی در رابطه با درد زایمان طبیعی شنیده‌اند. اگر این نگرانی برای شما نیز وجود دارد، بهتر است با پزشک خود در این رابطه صحبت کنید. او می‌تواند در مورد درد زایمان طبیعی و راه‌های کنترل آن و زایمان بدون درد، بیشتر برای شما توضیح دهد. صحبت با مادرانی که سزارین یا زایمان طبیعی انجام داده‌اند، می‌تواند به شما برای آشنایی با مشکلات و شرایط هر کدام از این روش‌ها کمک کند. شاید در روند جراحی سزارین هیچ دردی نداشته باشید، اما نسبت به زنی که زایمان طبیعی داشته است، دورۀ بهبودی طولانی‌تر و سخت‌تری را تجربه خواهید کرد. ممکن است برخی از زنان باردار معتقد باشند که سزارین به آنها اجازه می‌دهد تا وجود برخی مشکلات در فرایند زایمان را به حداقل برسانند.


مشکلاتی مانند پارگی واژن، بی‌اختیاری مدفوع و تغییراتی که ممکن است رابطۀ جنسی آنها را در آینده تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه در بسیاری از زنانی که زایمان طبیعی انجام می‌دهند، درجه‌هایی از پارگی واژن یا پرینه؛ که همان فاصلۀ بین مقعد و واژن است، ایجاد می‌شود اما اکثر این پارگی‌ها سطحی است و معمولاً در مدت کوتاهی به صورت خودبه‌خود بهبود می‌یابد. تنها تعداد کمی از زنانی که زایمان طبیعی انجام می‌دهند ممکن است با پارگی جدی‌تری روبه‌رو شوند که نیاز به بخیه داشته و با درد یا ناراحتی‌هایی تا چند ماه همراه باشد. همچنین هیچ شواهد علمی‌ای وجود ندارد که نشان‌دهندۀ نقش زایمان طبیعی در مشکل بی‌اختیاری مدفوع باشد. از طرفی برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که عمل سزارین برای بارداری‌های بعدی مادر ممکن است مشکل‌ساز شود، به همین علت، اگر قصد بارداری مجدد دارید و مشکل خاصی نیز وجود ندارد بهتر است زایمان طبیعی را انتخاب کنید.

علائم بارداری خارج از رحم و علت آن

اگر تخمک بارورشده، خارج از رحم جای‌گیر شود، به آن بارداری خارج از رحم می‌گویند. از هر 50 بارداری، یکی خارج از رحم اتفاق می‌افتد. هیچ راهی وجود ندارد که یک بارداری خارج از رحم (یا نا به جا) را وارد رحم کرد، بنابراین به پایان رساندن بارداری تنها گزینه ممکن است.  اگر چه عوامل زمینه سازی برای بارداری خارج از رحم وجود دارند، اما این برای هر فردی ممکن است اتفاق بیفتد. به علت خطر این بارداری برای فرد، بسیار مهم است که علائم اولیه آن زودهنگام شناسایی‌شده و هر چه زودتر درمان آغاز شود. 

آیا بارداری خارج از رحم مسئله‌‌ی رایجی است؟

در بریتانیا، بارداری خارج از رحم از هر ۹۰ زن، تنها برای ۱ نفر اتفاق می‌افتد. در ۹۸ درصد موارد، بارداری خارج از رحم در یکی از لوله‌های رحم رخ می‌دهد به همین دلیل به این نوع بارداری، بارداری لوله‌ای هم گفته می‌شود. بارداری خارج از رحم در محل‌های دیگر نظیر دهانه‌ی رحم، تخمدان، شکم و … نیز رخ می‌دهد. بعد از جراحی‌های تخمدان، سزارین‌های قبلی و … نیز امکان بروز بارداری خارج از رحم وجود دارد.

بارداری خارج از رحم دردناک است و اگر درمان نشود، باعث ایجاد مشکل در لوله‌ی رحم و خون‌ریزی داخلی می‌شود. این نوع بارداری اورژانسی است و اگر به‌موقع پیگیری و درمان نشود، امکان بقای جنین و انتقال آن به داخل رحم وجود نخواهد داشت. در این وضعیت بافت‌های بارداری و لوله‌ی رحمی درگیر، معمولا خارج می‌شوند


چگونه این اتفاق می‌افتد؟ 

پس از لقاح، تخمک باردار شده، در یکی از لوله‌های فالوپ برای رسیدن به رحم حرکت می‌کند . اگر این لوله آسیب دیده باشد یا مسدود شده باشد ، حرکت تخمک به سمت رحم ناتمام می‌ماند و تخمک  در لوله کاشته شده و در همان جا به رشد خود ادامه می‌دهد.  چون اکثر بارداری‌های خارج از رحم در لوله فالوپ اتفاق می‌افتد، اغلب به آن بارداری در لوله می‌گویند. در موارد خیلی کمتر شایع، تخمک در تخمدان، سرویکس (دهانه رحم) ، مستقیماً در شکم و یا حتی در زخم جوش‌خورده سزارین کاشته می‌شود. 

همچنین این امکان وجود دارد که یک جنین به صورت طبیعی در رحم فرد و جنین دیگر در لوله یا هر جای دیگری جای‌گیر شده باشد. به این وضعیت بارداری هتروتروپیک می‌گویند که بسیار نادر است و در یکی از هر 4000 بارداری اتفاق می‌افتد.  اگر بارداری خارج از رحم تشخیص داده نشده و درمان نشود، جنین ممکن است تا حدی رشد کند که لوله فالوپ پاره شده و منجر به درد و خونریزی شکمی شدید گردد. این ممکن است موجب آسیب همیشگی به لوله یا از دست دادن آن شود و در صورتی که خونریزی بسیار شدیدی اتفاق بیفتد که فوراً درمان نشود، حتی ممکن است منجر به مرگ بیمار شود. به همین علت است که تشخیص زودهنگام و درمان و معالجات متعاقب آن بسیار مهم است. 

چه کسانی در معرض بارداری خارج از رحم هستند؟

احتمال وقوع بارداری خارج از رحم در همه‌ی بانوان وجود دارد. از هر سه زن، یک نفر در معرض مواجهه با این مشکل است و عوامل خطر ابتلا به آن را دارد. موارد زیر احتمال ابتلا به این مشکل را بیشتر می‌کنند:

ابتلا به بیماری‌های PID یا التهاب ناحیه لگن، معمولا در اثر «عفونت کلامیدیا» رخ می‌دهد. این مشکل می‌تواند موجب زخم و آسیب در ناحیه‌ی لوله‌های رحم شود.

هرگونه جراحی در ناحیه‌ی شکم، عمل‌های سزارین، برداشتن آپاندیس یا جراحی در ناحیه‌ی لوله‌های رحم مانند استریلازیسیون.

اگر از طریق درمان‌های IVF بارداری صورت گرفته باشد، باید برای اطمینان از محل قرار گرفتن رویان، عکس‌برداری‌های لازم صورت بگیرد. (تا قبل از اتمام هفته‌ی هشتم بارداری، به جنین «رویان» می‌گویند.)

اگر در حین داشتن IUD بارداری صورت گرفته باشد یا قرص‌های شیردهی (mini-pill) مصرف شده باشد. (IUD وسیله‌‌ای معمولا T شکل است که برای پیشگیری از بارداری در رحم قرار می‌گیرد. قرص‌های شیردهی نوعی قرص ضدبارداری هستند که فقط هورمون پروژسترون دارند.)

از هر ۱۰ فردی که بارداری خارج از رحم داشته‌اند، احتمال دارد یک نفر دوباره این نوع بارداری را تجربه کند.

استعمال سیگار و بارداری در سنین بالای ۴۰ سال نیز احتمال بروز بارداری خارج از رحم را افزایش می‌دهند.

در صورتی که هر یک از علائم زیر را دارید فوراً با متخصص خود صحبت کنید:

- حساسیت یا درد شکمی یا لگنی. ممکن است این درد ناگهانی، دائمی، و شدید باشد اما می‌تواند خفیف بوده و متناوب باشد. ممکن است متوجه شوید که درد هنگامی که فعالیت دارید یا هنگامی که سرفه می‌کنید یا شکمتان کار می‌کند بدتر می‌شود. ممکن است آن را تنها در یک طرف احساس کنید اما درد هر جایی در شکم یا لگن شما می‌تواند باشد. ممکن است درد به صورت مبهم یا تیر کشیدن باشد و تهوع و استفراغ نیز ممکن است داشته باشید. 

- دیدن لکه یا خونریزی از واژن در صورتی که تست بارداری مثبت بوده است. ممکن است خونریزی شبیه به شروع قاعدگی سبک باشد. خون ممکن است قرمز یا قهوه‌ای باشد، همانند رنگ خون خشک‌شده و ممکن است پیوسته یا متناوب، و شدید یا خفیف باشد. 

- درد شانه. گرفتگی و خونریزی ممکن است معانی مختلف داشته باشد اما درد شانه، به ویژه هنگامی که دراز می‌کشید، علامت مشخصه بارداری خارج از رحم پاره شده است و فوراً باید درمان پزشکی انجام شود. علت درد شانه خونریزی داخلی است که اعصابی را که به ناحیه شانه می‌روند تحریک می‌کند. 

- اگر لوله فالوپ پاره شود ممکن است علائم شوک مانند ضعف، تند شدن ضربان قلب، رنگ‌پریدگی، مرطوب شدن پوست و سرگیجه یا غش وجود داشته باشد. در این موارد بدون تأخیر با اورژانس تماس بگیرید. 

همچنین در صورتی که باردار هستید و در گروه پر خطر بارداری خارج از رحم قرار دارید، به ویژه اگر با وجود داشتن آی یو دی در رحم یا جراحی بستن لوله‌ها باردار شده‌اید، یا هر جراحی دیگری در لوله‌های فالوپ داشته‌اید، یا بارداری خارج از رحم پیشین یا بیماری التهاب لگن را تجربه کرده‌اید، باید به دنبال کمک و مراقبت‌های پزشکی زودهنگام باشید. اگر تحت درمان‌های باروری هستید و باردار شده‌اید، پزشک به دقت بر بارداری شما نظارت می‌کند، اما حتماً با مشاهده هر یک از علائم بارداری خارج از رحم فوراً او را در جریان بگذارید. 

درمان بارداری خارج از رحم چیست؟

درمانی که برای بارداری خارج از رحم توصیه می‌شود، به پیش‌رَوی بارداری، سطح هورمون‌ها و علائمی مانند درد یا کم خونی بستگی دارد.

۱. مدیریت بارداری یا انتظار
اگر بارداری خارج از رحم شما زود (یعنی در حدود هفته‌ی ششم بارداری) تشخیص داده بشود و همچنان حال‌تان خوب است و علائمی نیز نمی‌بینید، باید به‌سراغ مدیریت وضعیت بارداری بروید. بیش از نیمی از موارد بارداری خارج از رحم، خود‌به‌خود متوقف و منجر به سقط می‌شوند. اگر در سونوگرافی صدای ضربان قلب شنیده نشود یا سطح هورمون‌ها خیلی پایین باشد، باید رویکرد انتظار برای درمان لحاظ بشود.

این رویکرد درمانی، رویکردی است که با گذشت زمان به‌طور خود‌به‌خود شاهد درمان یا رفع یک مشکل است. معمولا پس از طی کردن دوره‌ی انتظار، ۱ نفر از هر ۷ مورد باید مورد درمان جدی و ۱ نفر از هر ۱۰ مورد باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

۲. درمان پزشکی
اگر فرد در ابتدای دوران بارداری باشد، هیچ‌گونه ضربان قلبی در سونوگرافی‌ها شنیده نشود، سطح هورمون‌ها پایین باشد و علائم خفیف و بدون خونریزی مشاهده بشود، معمولا درمان پزشکی صورت می‌گیرد. درمان غیر جراحی یک بارداری خارج رحمی بدون پارگی، استفاده از نوعی داروی ضد سرطان به نام «متوترکسات» است که به‌صورت تزریق داخل وریدی در بیمارستان یا درمانگاه بیماران سرپایی، تجویز می‌شود. متوترکسات ترکیبی است که باعث مسموم شدن سلول‌ها و خاتمه‌ی بارداری می‌شود.

این روش معمولا پس از مشخص شدن بارداری خارج از رحم، از طریق سونوگرافی و آزمایش‌ها پیگیری می‌شود. بعد از این درمان، احتمال خون‌ریزی در مدت چند هفته وجود دارد و شاید به چندبار تزریق نیاز باشد.

۳. جراحی
اگر بارداری پیشرفته باشد، سطح هورمون‌های بارداری بالا باشد، صدای ضربان قلب در سونوگرافی شنیده شود و درد شدیدی احساس بشود، جراحی تجویز می‌شود. وقتی بارداری خارج از رحم در هنگام لاپاروسکوپی تشخیص داده بشود، سریعا جراحی صورت خواهد گرفت.

برای از بین رفتن احتمال بروز بارداری خارج از رحم در آینده، عمل سالپِنگوستومی (ایجاد برش روی قسمت آسیب‌دیده‌ی لوله) انجام می‌شود. اگر گروه خونی فرد باردار منفی باشد، باید آمپول آنتی دی- ایمونوگلوبین نیز به وی تزریق شود.

درصورتی‌که به دلیل آسیب‌های مختلف پارگی رخ نداده باشد، لازم نیست که لوله‌ی رحمی هم خارج بشود. اگر بیمار فقط یک لوله داشته باشد یا لوله‌‌ی دیگر چندان سالم به نظر نرسد، عمل سالپنگوستومی انجام می‌شود. پزشک معالج شما قطعا درباره‌ی انتخاب‌های درمانی پیش‌رو با شما صحبت خواهد کرد و مزایا و معایب هریک را برای‌تان بازگو می‌کند.

جراحی‌های لازم برای این مشکل معمولا به شکل لاپاروسکوپی و تکه‌برداری انجام می‌شوند و عوارض جدی و شدیدی در پی ندارند. مزایای جراحی لاپاراسکوپی نسبت به جراحی باز از این قرار است:

بهبود و ریکاوری سریع‌تر صورت می‌گیرد؛
خون کمتری از دست می‌رود؛
نیاز کمتری به مُسکن وجود دارد؛
فرد مدت زمان کمتری بستری خواهد شد.
اما اگر لوله‌ها آسیب دیده باشند، پزشکان جراحی باز را پیشنهاد می‌کنند تا خون کمتری از دست برود. معمولا یک‌پنجم از زنانی‌ که جراحی بدون برداشتن لوله انجام می‌دهند، باید دوباره برای خارج کردن بافت‌های جامانده مورد عمل جراحی قرار بگیرند. این بافت‌ها حتی پس از جراحی نیز به رشد خود ادامه می‌دهند. برای توقف رشد این بافت‌ها، از جراحی یا تزریق مِتوترِکسات استفاده می‌شود. برای انتخاب روش درمان به شکل جراحی یا درمان دارویی باید انتخاب‌های پیش‌ِروی خود را با پزشک‌تان بررسی کنید.
آیا پس از یک بارداری خارج از رحمی، می‌توانم بارداری موفق داشته باشم؟ 
بله. هر چه زودتر بارداری خارج از رحم خود را تمام کنید، آسیب واردشده به لوله کمتر بوده و احتمال بارداری خیلی بیشتر می‌شود. حتی اگر یکی از لوله‌هایتان را از دست داده باشید می‌توانید بدون کمک روش‌های باروری باردار شوید به شرط این که لوله دیگر شما طبیعی باشد. با این حال اگر اولین بارداری خارج از رحم شما، نتیجه آسیب لوله به علت عفونت، بستن لوله، یا مصرف داروهای DES  در مادرتان باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که لوله دیگر نیز آسیب دیده باشد. این ممکن است احتمال باردار شدن را کاهش داده و احتمال بارداری دیگر خارج از رحم را افزایش دهد. اگر به علت آسیب لوله نمی‌توانید به روش طبیعی باردار شوید احتمالاً می‌توانید گزینه خوبی برای درمان‌های باروری مانند باروری آزمایشگاهی باشید.
چه مدت بعد از بارداری خارج از رحم می‌توان مجددا برای بارداری تلاش کرد؟
تأثیرات روحی و جسمی بارداری خارج از رحم زیاد است. بنابراین بعد از درمان مدت زمانی برای بهبودی کامل نیاز است. پس باید به خودتان زمان کافی بدهید تا دوباره برای بارداری آماده شوید. اگر جراحی لاپاروسکوپی داشته‌اید، باید حداقل دو دوره‌‌ی کامل عادت ماهانه را قبل از تخمک‌گذاری طی کنید. اما اگر جراحی باز داشته‌اید، باید حدود ۶ ماه به خود زمان بدهید تا زخم‌ها به‌طور کامل درمان بشوند. اگر هم در روند درمان خود از متوترسکات استفاده کرده‌اید باید حداقل ۳ ماه به بدن خود زمان بدهید تا دارو کاملا از بدن‌تان خارج بشود