علائم بارداری خارج از رحم و علت آن

اگر تخمک بارورشده، خارج از رحم جای‌گیر شود، به آن بارداری خارج از رحم می‌گویند. از هر 50 بارداری، یکی خارج از رحم اتفاق می‌افتد. هیچ راهی وجود ندارد که یک بارداری خارج از رحم (یا نا به جا) را وارد رحم کرد، بنابراین به پایان رساندن بارداری تنها گزینه ممکن است.  اگر چه عوامل زمینه سازی برای بارداری خارج از رحم وجود دارند، اما این برای هر فردی ممکن است اتفاق بیفتد. به علت خطر این بارداری برای فرد، بسیار مهم است که علائم اولیه آن زودهنگام شناسایی‌شده و هر چه زودتر درمان آغاز شود. 

آیا بارداری خارج از رحم مسئله‌‌ی رایجی است؟

در بریتانیا، بارداری خارج از رحم از هر ۹۰ زن، تنها برای ۱ نفر اتفاق می‌افتد. در ۹۸ درصد موارد، بارداری خارج از رحم در یکی از لوله‌های رحم رخ می‌دهد به همین دلیل به این نوع بارداری، بارداری لوله‌ای هم گفته می‌شود. بارداری خارج از رحم در محل‌های دیگر نظیر دهانه‌ی رحم، تخمدان، شکم و … نیز رخ می‌دهد. بعد از جراحی‌های تخمدان، سزارین‌های قبلی و … نیز امکان بروز بارداری خارج از رحم وجود دارد.

بارداری خارج از رحم دردناک است و اگر درمان نشود، باعث ایجاد مشکل در لوله‌ی رحم و خون‌ریزی داخلی می‌شود. این نوع بارداری اورژانسی است و اگر به‌موقع پیگیری و درمان نشود، امکان بقای جنین و انتقال آن به داخل رحم وجود نخواهد داشت. در این وضعیت بافت‌های بارداری و لوله‌ی رحمی درگیر، معمولا خارج می‌شوند


چگونه این اتفاق می‌افتد؟ 

پس از لقاح، تخمک باردار شده، در یکی از لوله‌های فالوپ برای رسیدن به رحم حرکت می‌کند . اگر این لوله آسیب دیده باشد یا مسدود شده باشد ، حرکت تخمک به سمت رحم ناتمام می‌ماند و تخمک  در لوله کاشته شده و در همان جا به رشد خود ادامه می‌دهد.  چون اکثر بارداری‌های خارج از رحم در لوله فالوپ اتفاق می‌افتد، اغلب به آن بارداری در لوله می‌گویند. در موارد خیلی کمتر شایع، تخمک در تخمدان، سرویکس (دهانه رحم) ، مستقیماً در شکم و یا حتی در زخم جوش‌خورده سزارین کاشته می‌شود. 

همچنین این امکان وجود دارد که یک جنین به صورت طبیعی در رحم فرد و جنین دیگر در لوله یا هر جای دیگری جای‌گیر شده باشد. به این وضعیت بارداری هتروتروپیک می‌گویند که بسیار نادر است و در یکی از هر 4000 بارداری اتفاق می‌افتد.  اگر بارداری خارج از رحم تشخیص داده نشده و درمان نشود، جنین ممکن است تا حدی رشد کند که لوله فالوپ پاره شده و منجر به درد و خونریزی شکمی شدید گردد. این ممکن است موجب آسیب همیشگی به لوله یا از دست دادن آن شود و در صورتی که خونریزی بسیار شدیدی اتفاق بیفتد که فوراً درمان نشود، حتی ممکن است منجر به مرگ بیمار شود. به همین علت است که تشخیص زودهنگام و درمان و معالجات متعاقب آن بسیار مهم است. 

چه کسانی در معرض بارداری خارج از رحم هستند؟

احتمال وقوع بارداری خارج از رحم در همه‌ی بانوان وجود دارد. از هر سه زن، یک نفر در معرض مواجهه با این مشکل است و عوامل خطر ابتلا به آن را دارد. موارد زیر احتمال ابتلا به این مشکل را بیشتر می‌کنند:

ابتلا به بیماری‌های PID یا التهاب ناحیه لگن، معمولا در اثر «عفونت کلامیدیا» رخ می‌دهد. این مشکل می‌تواند موجب زخم و آسیب در ناحیه‌ی لوله‌های رحم شود.

هرگونه جراحی در ناحیه‌ی شکم، عمل‌های سزارین، برداشتن آپاندیس یا جراحی در ناحیه‌ی لوله‌های رحم مانند استریلازیسیون.

اگر از طریق درمان‌های IVF بارداری صورت گرفته باشد، باید برای اطمینان از محل قرار گرفتن رویان، عکس‌برداری‌های لازم صورت بگیرد. (تا قبل از اتمام هفته‌ی هشتم بارداری، به جنین «رویان» می‌گویند.)

اگر در حین داشتن IUD بارداری صورت گرفته باشد یا قرص‌های شیردهی (mini-pill) مصرف شده باشد. (IUD وسیله‌‌ای معمولا T شکل است که برای پیشگیری از بارداری در رحم قرار می‌گیرد. قرص‌های شیردهی نوعی قرص ضدبارداری هستند که فقط هورمون پروژسترون دارند.)

از هر ۱۰ فردی که بارداری خارج از رحم داشته‌اند، احتمال دارد یک نفر دوباره این نوع بارداری را تجربه کند.

استعمال سیگار و بارداری در سنین بالای ۴۰ سال نیز احتمال بروز بارداری خارج از رحم را افزایش می‌دهند.

در صورتی که هر یک از علائم زیر را دارید فوراً با متخصص خود صحبت کنید:

- حساسیت یا درد شکمی یا لگنی. ممکن است این درد ناگهانی، دائمی، و شدید باشد اما می‌تواند خفیف بوده و متناوب باشد. ممکن است متوجه شوید که درد هنگامی که فعالیت دارید یا هنگامی که سرفه می‌کنید یا شکمتان کار می‌کند بدتر می‌شود. ممکن است آن را تنها در یک طرف احساس کنید اما درد هر جایی در شکم یا لگن شما می‌تواند باشد. ممکن است درد به صورت مبهم یا تیر کشیدن باشد و تهوع و استفراغ نیز ممکن است داشته باشید. 

- دیدن لکه یا خونریزی از واژن در صورتی که تست بارداری مثبت بوده است. ممکن است خونریزی شبیه به شروع قاعدگی سبک باشد. خون ممکن است قرمز یا قهوه‌ای باشد، همانند رنگ خون خشک‌شده و ممکن است پیوسته یا متناوب، و شدید یا خفیف باشد. 

- درد شانه. گرفتگی و خونریزی ممکن است معانی مختلف داشته باشد اما درد شانه، به ویژه هنگامی که دراز می‌کشید، علامت مشخصه بارداری خارج از رحم پاره شده است و فوراً باید درمان پزشکی انجام شود. علت درد شانه خونریزی داخلی است که اعصابی را که به ناحیه شانه می‌روند تحریک می‌کند. 

- اگر لوله فالوپ پاره شود ممکن است علائم شوک مانند ضعف، تند شدن ضربان قلب، رنگ‌پریدگی، مرطوب شدن پوست و سرگیجه یا غش وجود داشته باشد. در این موارد بدون تأخیر با اورژانس تماس بگیرید. 

همچنین در صورتی که باردار هستید و در گروه پر خطر بارداری خارج از رحم قرار دارید، به ویژه اگر با وجود داشتن آی یو دی در رحم یا جراحی بستن لوله‌ها باردار شده‌اید، یا هر جراحی دیگری در لوله‌های فالوپ داشته‌اید، یا بارداری خارج از رحم پیشین یا بیماری التهاب لگن را تجربه کرده‌اید، باید به دنبال کمک و مراقبت‌های پزشکی زودهنگام باشید. اگر تحت درمان‌های باروری هستید و باردار شده‌اید، پزشک به دقت بر بارداری شما نظارت می‌کند، اما حتماً با مشاهده هر یک از علائم بارداری خارج از رحم فوراً او را در جریان بگذارید. 

درمان بارداری خارج از رحم چیست؟

درمانی که برای بارداری خارج از رحم توصیه می‌شود، به پیش‌رَوی بارداری، سطح هورمون‌ها و علائمی مانند درد یا کم خونی بستگی دارد.

۱. مدیریت بارداری یا انتظار
اگر بارداری خارج از رحم شما زود (یعنی در حدود هفته‌ی ششم بارداری) تشخیص داده بشود و همچنان حال‌تان خوب است و علائمی نیز نمی‌بینید، باید به‌سراغ مدیریت وضعیت بارداری بروید. بیش از نیمی از موارد بارداری خارج از رحم، خود‌به‌خود متوقف و منجر به سقط می‌شوند. اگر در سونوگرافی صدای ضربان قلب شنیده نشود یا سطح هورمون‌ها خیلی پایین باشد، باید رویکرد انتظار برای درمان لحاظ بشود.

این رویکرد درمانی، رویکردی است که با گذشت زمان به‌طور خود‌به‌خود شاهد درمان یا رفع یک مشکل است. معمولا پس از طی کردن دوره‌ی انتظار، ۱ نفر از هر ۷ مورد باید مورد درمان جدی و ۱ نفر از هر ۱۰ مورد باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

۲. درمان پزشکی
اگر فرد در ابتدای دوران بارداری باشد، هیچ‌گونه ضربان قلبی در سونوگرافی‌ها شنیده نشود، سطح هورمون‌ها پایین باشد و علائم خفیف و بدون خونریزی مشاهده بشود، معمولا درمان پزشکی صورت می‌گیرد. درمان غیر جراحی یک بارداری خارج رحمی بدون پارگی، استفاده از نوعی داروی ضد سرطان به نام «متوترکسات» است که به‌صورت تزریق داخل وریدی در بیمارستان یا درمانگاه بیماران سرپایی، تجویز می‌شود. متوترکسات ترکیبی است که باعث مسموم شدن سلول‌ها و خاتمه‌ی بارداری می‌شود.

این روش معمولا پس از مشخص شدن بارداری خارج از رحم، از طریق سونوگرافی و آزمایش‌ها پیگیری می‌شود. بعد از این درمان، احتمال خون‌ریزی در مدت چند هفته وجود دارد و شاید به چندبار تزریق نیاز باشد.

۳. جراحی
اگر بارداری پیشرفته باشد، سطح هورمون‌های بارداری بالا باشد، صدای ضربان قلب در سونوگرافی شنیده شود و درد شدیدی احساس بشود، جراحی تجویز می‌شود. وقتی بارداری خارج از رحم در هنگام لاپاروسکوپی تشخیص داده بشود، سریعا جراحی صورت خواهد گرفت.

برای از بین رفتن احتمال بروز بارداری خارج از رحم در آینده، عمل سالپِنگوستومی (ایجاد برش روی قسمت آسیب‌دیده‌ی لوله) انجام می‌شود. اگر گروه خونی فرد باردار منفی باشد، باید آمپول آنتی دی- ایمونوگلوبین نیز به وی تزریق شود.

درصورتی‌که به دلیل آسیب‌های مختلف پارگی رخ نداده باشد، لازم نیست که لوله‌ی رحمی هم خارج بشود. اگر بیمار فقط یک لوله داشته باشد یا لوله‌‌ی دیگر چندان سالم به نظر نرسد، عمل سالپنگوستومی انجام می‌شود. پزشک معالج شما قطعا درباره‌ی انتخاب‌های درمانی پیش‌رو با شما صحبت خواهد کرد و مزایا و معایب هریک را برای‌تان بازگو می‌کند.

جراحی‌های لازم برای این مشکل معمولا به شکل لاپاروسکوپی و تکه‌برداری انجام می‌شوند و عوارض جدی و شدیدی در پی ندارند. مزایای جراحی لاپاراسکوپی نسبت به جراحی باز از این قرار است:

بهبود و ریکاوری سریع‌تر صورت می‌گیرد؛
خون کمتری از دست می‌رود؛
نیاز کمتری به مُسکن وجود دارد؛
فرد مدت زمان کمتری بستری خواهد شد.
اما اگر لوله‌ها آسیب دیده باشند، پزشکان جراحی باز را پیشنهاد می‌کنند تا خون کمتری از دست برود. معمولا یک‌پنجم از زنانی‌ که جراحی بدون برداشتن لوله انجام می‌دهند، باید دوباره برای خارج کردن بافت‌های جامانده مورد عمل جراحی قرار بگیرند. این بافت‌ها حتی پس از جراحی نیز به رشد خود ادامه می‌دهند. برای توقف رشد این بافت‌ها، از جراحی یا تزریق مِتوترِکسات استفاده می‌شود. برای انتخاب روش درمان به شکل جراحی یا درمان دارویی باید انتخاب‌های پیش‌ِروی خود را با پزشک‌تان بررسی کنید.
آیا پس از یک بارداری خارج از رحمی، می‌توانم بارداری موفق داشته باشم؟ 
بله. هر چه زودتر بارداری خارج از رحم خود را تمام کنید، آسیب واردشده به لوله کمتر بوده و احتمال بارداری خیلی بیشتر می‌شود. حتی اگر یکی از لوله‌هایتان را از دست داده باشید می‌توانید بدون کمک روش‌های باروری باردار شوید به شرط این که لوله دیگر شما طبیعی باشد. با این حال اگر اولین بارداری خارج از رحم شما، نتیجه آسیب لوله به علت عفونت، بستن لوله، یا مصرف داروهای DES  در مادرتان باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که لوله دیگر نیز آسیب دیده باشد. این ممکن است احتمال باردار شدن را کاهش داده و احتمال بارداری دیگر خارج از رحم را افزایش دهد. اگر به علت آسیب لوله نمی‌توانید به روش طبیعی باردار شوید احتمالاً می‌توانید گزینه خوبی برای درمان‌های باروری مانند باروری آزمایشگاهی باشید.
چه مدت بعد از بارداری خارج از رحم می‌توان مجددا برای بارداری تلاش کرد؟
تأثیرات روحی و جسمی بارداری خارج از رحم زیاد است. بنابراین بعد از درمان مدت زمانی برای بهبودی کامل نیاز است. پس باید به خودتان زمان کافی بدهید تا دوباره برای بارداری آماده شوید. اگر جراحی لاپاروسکوپی داشته‌اید، باید حداقل دو دوره‌‌ی کامل عادت ماهانه را قبل از تخمک‌گذاری طی کنید. اما اگر جراحی باز داشته‌اید، باید حدود ۶ ماه به خود زمان بدهید تا زخم‌ها به‌طور کامل درمان بشوند. اگر هم در روند درمان خود از متوترسکات استفاده کرده‌اید باید حداقل ۳ ماه به بدن خود زمان بدهید تا دارو کاملا از بدن‌تان خارج بشود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد